Крайно време е да се спре нерегламентираното и незаконно преотдаване и продаване на тротоари и улици от страна на вечерните заведения и търговски обекти. За това призова общинският съветник Стефан Марков в постоянната комисия по транспорт и туризъм към Столичния общински съвет по повод дискусията за разширяване на зелената зона в София.

Стефан Марков предложи да се обмисли и възможността за въвеждане на „нощен служебен абонамент“ за онези юридически лица, които искат да запазват места за паркиране пред обектите си, защото до момента те го правят незаконно. Той допълни, че въвеждането на зелената зона е добра мярка и тя дава резултати от гледна точка създаване на ред и регламентира паркирането пред домовете на хората живеещи в съответната зелена зона.

„Много заведения и в центъра, и не само, са буквално завладели тротоарите, като например по бул. „Витоша”. Наблюдаваме, че вече се завладяват и улиците с всевъзможни конуси и подобни съоръжения. Смятам, че всеки добросъвестен предприемач ще бъде склонен да плати, за да предостави по-добра услуга на клиентите си, като в същото време не ощетява общината, спазвайки реда. В останалите паркоместа трябва да бъде свободно да паркирате вечер, а не както е сега има случаи с цели улици, които са „запазени“, заяви Стефан Марков.

Общинският съветник отново припомни идеята си за въвеждане на зона за паркиране по основните пътни артерии и в „Студентски град“, където градският транспорт е блокиран на някои ключови кръстовища. Той допълни, че над 80% от сградите по трасетата на градския транспорт в Студентски град не са общежития, а са жилищни сгради и заведения. Това е стъпка в посока на приоритизиране на публичния транспорт. „Пред блок 35 в Студентски град спират не на първа и втора, а на трета и четвърта линия. Има моменти, в които там не могат да се разминат две коли, а за автобуси не говорим“, категоричен бе Марков.

Стефан Марков изрази подкрепа към районните кметове, които по предложение на граждани искат разширяване, допълвайки, че „това е реално решаване на проблем, който хората живеещи в тези зони имат“. Очаква се Общинският съвет да обсъди и гласува разширяването на зелената зона в районите „Красно село“, „Оборище“, „Възраждане“ и „Лозенец“.

В края на изложението си пред комисията по транспорт Марков добави, че освен с разширяване на зелената зона трябва да се разшири и синята на някои места, като например около бул. „Дондуков”, където от едната страна зоната е синя, а от другата зелена. Подобен пример той посочи и на ул. „Шипка”, където градският транспорт среща затруднения. Освен това, според Марков, това значително натоварва цели карета на кварталите със зелена зона, където тя граничи със синя.

В края на заседанието той допълни, че е важен и разговорът как се разходват средствата от приходите на платеното паркиране, допълвайки колегите си от общинския съвет, че освен за тротоари, могат да бъдат насочени средства и за спирки с навеси, където няма такива. „Пешеходното и алтернативно предвижване са от изключителна важност и трябва да бъдат стимулирани с всякакви средства и действия от страна на местната власт”, завърши Стефан Марков.