Общинският съветник Стефан Марков се обяви за въвеждането на данъчни облекчения за хората, които карат газови автомобили. Според него трябва да има промени в данъчните ставки на база замърсяване. По думите му тези, които замърсяват най-много околната среда, трябва да плащат повече от тези, които я щадят, заяви Марков пред комисията по Екология към Столичен общински съвет по време на обсъждането на мерките за чист въздух в София.

Той даде пример, че  най-висока данъчна ставка трябва да бъде наложена за старите дизеловите автомобили, които най-много замърсяват околната среда.  Марков уточни, че все пак има дизелови автомобили, които отговарят на по-високи екологични стандарти, които следва да се ползват с данъчни облекчения. Той заяви, че за по-ниско замърсяващите автомобили с газови уредби трябва да се плаща най-нисък данък. В момента голяма част от годишния данък за автомобила се определя от броя на конски сили. Има обаче много примери, в които дизелов автомобил с  по-малък по мощност двигател, замърсява много повече от по-мощен автомобил с газова уредба.

Общинският съветник допълни, че задължително трябва да се запазят облекченията за електрически превозни средства – автомобили, скутери и т.н., за да се стимулира този начин на предвижване, когато човек може да си го позволи, тъй като все още не са достъпни масово ценово.

Стефан Марков добави още, че с просто око е видно, че най-големият замърсител е битовото отопление. Поради тази причина, според общинския съветник, трябва да се мисли за законово решение как общините могат да санкционират и контролират какво точно се изгаря в печките за отопление. „Както не може да се изхвърлят боклуци на улицата, защото ще те глобят, така да не може да ги „хвърляш“ във въздуха, тъй като подобни действия са за сметка на околните“, заяви Марков и допълни, че поради тази причина общините трябва да имат работещи механизми и законови правомощия за подобен вид контрол.

Според общинския съветник, както е в западните страни, трябва да се предвидят и мерки към контролирането на замърсяването от индустриалните предприятия. Затова той предлага при максималните завишения на замърсяване да има инструмент за временно прекратяване на изгаряне, където такова се извършва без значение дали е в норма или не.

„Чистият въздух е отговорност на всички граждани, бизнес и институции“, категоричен бе Стефан Марков.